Till sidans huvudinnehåll

SVELAV Friåkning 2 Topptur

SVELAV Friåkning 2 Topptur är en tredagars fortsättningsutbildning med fokus på turplanering och riskhantering.

Utbildningen vänder sig till de som redan har en del erfarenhet av att färdas i fjällen vintertid, och som vill utveckla sin riskhantering och beslutsfattande i lavinterräng.

Längd

3 dagar plus samt tid för inläsning på kvällen dag 1 och 2. Ett digitalt förmöte samt förberedande obligatoriska studier online, cirka 4 timmar.

Syfte

SVELAV Friåkning 2 Topptur syftar till att utveckla deltagarens förmåga att självständigt planera och genomföra toppturer och friåkning i varierad terräng på ett riskmedvetet sätt. Genom fördjupade kunskaper i riskhantering, lavinterräng, gruppdynamik och kommunikation får deltagaren verktyg att identifiera och hantera risker kopplade till snö, väder, terräng och mänskliga faktorer. En central del är att kunna välja och anpassa terräng utifrån aktuella lavinproblem och rådande förhållanden. Kursen ska stärka deltagarens självförtroende och omdöme i beslutsfattande under osäkra förhållanden, med målet att främja ett säkert och hållbart förhållningssätt till friåkning i fjällmiljö.

  • SVELAV Friåkning 1 Offpist eller motsvarande.
  • SVELAV Friåkning Kamraträddning eller motsvarande.
  • Minst 1 år av offpiståkande sedan SVELAV Friåkning 1 Offpist.
  • Deltagarna ska kunna åka offpist samt ha god kondition och hälsa.
  • Stark rekommendation: första-hjälpen-kurs alternativt HLR-kurs.

Kursen utgår från SVELAVs modell för att hantera risken, ladda ner dokument som PDF.

Vid slutet av varje kurs kommer deltagare som uppnått goda resultat att kunna:

  • Använda och tolka lavinprognosen samt terrängkartor för att förbereda sig inför fjällvistelsen.
  • Självständigt tillämpa grundläggande tekniker för kamraträddning.
  • Gemensamt planera dagen för att identifiera och på förhand hantera risker för dagen.
  • På eget initiativ tillämpa vedertagna riskhanteringsmetoder innan avfärd.
  • Kontinuerligt uppmärksamma lavinförhållanden, terräng och gruppens förutsättningar på berget.
  • Ge exempel på hur olika fältobservationer relaterar till de olika lavinproblemen.
  • Reflektera kring dagen i syfte att ta ännu bättre beslut nästa dag.
  • Kommunicera tydligt i syfte att bidra till gruppens tänkande och beslutsfattande.

Ladda ner PDF med läroplanen i helhet.

Visa tillfällen i utbildningskalendern